Zoek
Sluit dit zoekvak.

Stappenplan voor een goede social media strategie

Waar ga je beginnen? Je bent al bezig of wilt aan de slag met social media. Dan is het wel belangrijk hoe je te werk gaat. Op welke doelgroep je gaat richten, welke media gebruiken zij, welke content je gaat maken. Er komen verschillende aspecten bij kijken. Ik neem je mee in mijn manier van strategie bepalen en geef je handvatten om aan de slag te gaan.

Stap 1: Ideale klant

Om te weten wie jouw communicatiedoelgroep is, is het handig deze de definiëren. Wie is jouw ideale klant en welke communicatiedoelgroep hoort daar bij? Dit kan je doen door persona’s te schrijven.

Een persona is een fictief persoon die je zo uitgebreid mogelijk beschrijft van karakter tot werk en hobby’s.

Communicatiedoelgroep kan anders zijn dan jouw ideale klant. De communicatiedoelgroep is de persoon die je wil bereiken om vervolgens je ideale klant te bereiken. Bij Danoontje is de communicatiedoelgroep het kind, maar de ouders doen uiteindelijk de boodschappen.

Stap 2: Klein onderzoekje

Ga op onderzoek uit, wat betreft de verschillende social media kanalen. Waar bevindt welk type gebruiker zich? Door dat inzichtelijk te krijgen zie je welke media van toepassing is op mijn ideale klant of communicatiedoelgroep.

  • Op welke media is jouw publiek actief?
  • Bij welk platform past welke content?
  • Welke gebruiken jouw concurrenten?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde voor je potentiële volger?

Stap 3: Doelen

Het is zetten van social media is niet alleen “gewoon maar doen”. Denk goed na wat je ermee wil bereiken. Wil je jouw doelgroep beter leren kennen? Wil je interactie met jouw doelgroep aangaan? Wil je jouw product verkopen? Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Onthoud goed, dat je niet zomaar alleen maar moet zenden. Zorg dat je de interactie aangaat met jouw volgers. Vraag en antwoord net als in het echte leven.

Stap 4: Stijl ontwikkelen

Nu heb je jouw ideale klant. Je weet waar je deze kan treffen en je hebt doelen gesteld voor de verschillende kanalen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de social media stijl. Hoe wil je overkomen? Welke kleuren, vormen etc. passen daar bij? Ga je hier iemand voor inschakelen of lukt het zelf? Denk er aan dat het wel erg bepalend is voor jouw volgers.

Handige apps voor de stijl van jouw online kanalen:

  • Canva.com
  • Unfold
  • Later.com
  • Unsplah/pexels.com/freepik

Haal hier je inspiratie en ontwerpen uit. Hierdoor kan je een eenheid creëren op jouw kanalen!

Stap 5: Let’s go for it!

Het is tijd om de kanalen in te richten. De volgende elementen moet je klaar hebben staan: logo/profielfoto, website (om te koppelen) en kort & krachtige informatie over jouw bedrijf. Vervolgens ga je van start met het maken van de accounts op Facebook een bedrijfspagina, op Instagram een zakelijk account en op Pinterest maak je ook een account. Deze moet je vervolgens ook omzetten naar zakelijk, want dan heb je o.a. veel meer inzicht in gegevens.

Stap 6: Alles ingericht? Tijd voor de contentkalender!

Yes, alle accounts staan klaar om gevuld te worden! Hierbij is het verstandig om alvast vooruit te plannen, omdat je dan rust hebt voor een langere periode. Aanvullen kan altijd, maar de stress krijgen dat je weer wat online moet zetten, wil je liever niet hebben.

Het helpt om per week of maand een thema aan je social media te koppelen. Hierdoor houd je focus.

Het kan even lastig zijn om in de flow te komen. Merk je dat je er te druk mee bent en dat je in die tijd beter iets anders had kunnen doen? Besteed het dan uit. Geeft je rust en er wordt regelmatig geplaatst.

Stap 7: Check, check, check

Het loopt! YES! Nu is het een kwestie van consequent minimaal een halve dag per maand in te plannen voor jouw eigen communicatie/promotie. Om zo elke week een aantal berichten de wereld in te sturen. Kijk ook een beetje naar de statistieken om te weten welke post het beter/best doen. Dat kan je weer meenemen in je volgende maand.

Heel veel succes! You can do it. Of vraag om hulp!

Fouten maken kan. Je leert in processen juist van de fouten die je maakt! Onthoud dat. En het is meestal niet definitief, je kan het altijd nog aanpassen.