Zoek
Sluit dit zoekvak.

Hoe maak je een contentkalender?

Waarom gebruik maken van een contentkalender? En hoe maak je nou een handig overzicht? Aan het begin heb ik zonder kalender gewerkt om te kijken hoe dat gaat, maar daar wordt het heel impulsief van. Voor social media is dat niet handig, want je wil juist online continuïteit en zichtbaarheid creëren. Dat doe je door op een goede frequentie berichten te plaatsen en dus ook het in te plannen.

Een contentkalender is een wekelijks, maandelijks of jaarlijks overzicht van de berichten die online (en offline) geplaatst worden. Hieronder geef ik mijn voorbeeld van een maandelijkse contentkalender. Het kan heel eenvoudig zijn, als het voor jou maar werkt!

Elementen

  • Begin met de datum
  • De tijd (essentieel wanneer jouw doelgroep online is).
  • Het bericht.
  • De toevoeging aan het bericht: afbeelding/video.
  • De kanalen, waar plaats je het?
  • Gebruik verschillende kleuren zodat het duidelijk is wat er nog nodig is.
  • De frequentie van berichten per kanaal.

De voordelen van een contentkalender

  • Geen stress, want de basis staat al klaar;
  • Je krijgt zicht op de productie, wat je nodig hebt en wat er nog moet komen;
  • Je hoeft niet te wachten op inspiratie, maar je kan meteen aan de slag;
  • Op tijd is alle content goed uitgedacht en op orde;
  • Uiteindelijk levert het je meer en terugkerend bezoek op.

Online planprogramma’s

Ook zijn er online contentprogramma’s (o.a. hootsuite, later.com en nog veel meer) om jouw berichten in te plannen. Ik zet het eerst in een makkelijk bewerkbaar bestand in Word. Zo heb ik een goed overzicht en kan ik het in een opslag zien. Als je begint met het bijhouden van jouw eigen social media kanalen, dan zou ik beginnen met dit overzicht. Daarna kan je alles eventueel inplannen in het online systeem.

Inhakers, fan of haat?

Elke maand zijn er een aantal “feestdagen of andere speciale dagen” waar je met jouw berichten op kan inhaken. Hema, Bol.com, Coolblue zijn daar sterren in. We zijn er fan van, maar let wel op. Je kan niet op elke dag inhaken, want dan wordt het erg flauw. Kies items die bij jouw business passen. Lees hier de issuekalender.