Zoek
Sluit dit zoekvak.

Hoe blijf je in deze tijd zichtbaar als horeca ondernemer?

Jeetje wat een gekke tijd he? In onze regio heb ik veel horeca ondernemers gezien die zich snel aanpaste aan de situatie! Heel mooi om te zien dat locale ondernemers elkaar helpen. Dit is ook een manier om zichtbaar te zijn, door elkaar te helpen. Hieronder geef ik je nog meer tips over zichtbaarheid. Want juist in deze tijd kan moet je een tandje bij zetten voor jouw zichtbaarheid!

Social media is tegenwoordig de eerste plek waar mensen op kijken, wel vanaf de website als direct in de app. We willen zien wie je bent, wat je doet en hoe het eruit ziet. Social media geeft de gasten de mogelijkheid om persoonlijk meer in contact te staan. Gasten die loyaal naar jou zijn, zorgen ook voor meer aandacht, doordat zij foto’s delen via de social media. Ruim 75 procent van restaurantgasten geeft aan dat social media invloed heeft op hun uiteindelijke restaurantkeuze.

Neem de tijd om uit te zoeken welke mensen bij je komen en welke gasten jij WILT dat er komen en wat hun interesse zijn. Je wilt er voor zorgen dat je contact maakt met de juiste (ideale) doelgroep en niet de koopjesjagers die via Groupon of Social Deals komen. 

Want dit type gast komt alleen omdat je een aanbieding hebt, anders zijn ze niet in je geïnteresseerd.

Wat kan je doen om jouw zichtbaarheid te vergroten?

  • Zet social media effectief in door te delen waar je mee bezig bent. Alleen bezorging? Laat zien wie, wat en hoe je bezorgt. En hoe gaaf is het om het eten persoonlijk (met de maatregelen in acht) rond te brengen. Kies vol voor één of twee kanalen, bijvoorbeeld Instagram & Facebook (denk hierbij aan jouw ideale klant).
  • Ga samenwerkingen aan met andere ondernemers uit de regio. Bijvoorbeeld een uitzendbureau die je bij kan staan bij de bezorging, of een andere horeca ondernemer die je kan supporten door een cadeaubon toe te voegen.
  • Maak het persoonlijk. In deze tijd willen wij graag zien wie je bent en hoe je bezig bent. Hoe maak je het persoonlijk? Door een foto van het team te maken, van werknemers, van het eten dat wordt klaargemaakt, door een video van jouw verhaal te maken, klanten op de foto.
  • Zorg voor kwaliteit content, en ga niet voor kwantiteit.
  • Laat herkenbaarheid zien, door middel van grafische vormgeving, maar ook door herkenbare situaties te beschrijven, zodat mensen zich kunnen inleven en herkennen.
  • Zorg voor online vindbaarheid. Bij welke platformen ben je aangesloten, op welke zoekwoorden zoekt jouw doelgroep? Verwerk dat in jouw website. Het is niets vervelender als je verdwijnt in de google zoekresultaten. Speel in op lokale vindbaarheid.
  • Wees actief in de buurt, gemeente, regio.
  • Speel in op jouw onderscheidingen, maar let ook goed op de concurrenten. Wat doen zij? Kunnen wij dit beter? Of gaan wij het anders doen?
  • Zet in op video! #kortmaarkrachtig

Ga aan de slag met creëren van volgers op Instagram en zorg voor de interactie! En maak die video’s om meer reacties te krijgen. Vergeet niet om jouw menukaart online te zetten!

Het begint allemaal bij het kennen van jouw doelgroep, weten wat jou anders maakt dan anderen en weten wat je wil uitstralen. Pak dat bij elkaar en ga aan de slag met jouw zichtbaarheid en wie die klant voor jou. Jij hebt een prachtig bedrijf waar anderen graag van willen horen!

Rubrieken voor jouw social media als horeca ondernemer

  • Waar haal je jouw producten vandaan? Regionaal?
  • Wie werken er bij jou?
  • Achter de schermen
  • Ontwikkelingen in het bedrijf
  • Nieuwe medewerkers
  • Het team
  • Nieuwe bereidingen
  • Eigenaren
  • Lievelingsgerecht van de gasten
  • Evenementen / speciale dagen
  • Gerechten, interieur en servies
  • Waarom heb jij dit restaurant geopend?
  • Jouw unieke verhaal

Heel veel succes!

Wil je persoonlijk advies? Tijdelijk geef ik ondernemers gratis advies! Stuur mij een berichtje: romee@comfetti.nl Ik help je graag!

Bekijk hieronder een aantal voorbeelden om zichtbaar te zijn op social media door mooi beeld!