Zoek
Sluit dit zoekvak.

Handige tips voor social media gebruik

Ga jij jouw social media opzetten of wil je ze beter beheren? In dit artikel geef ik mijn tips om de social media goed bij te kunnen houden.

Social media bijhouden is een klusje. Elke week weer nieuwe berichtjes schrijven, foto’s maken of een ontwerp maken, stories bijhouden, artikelen schrijven … Hoe ga je dat managen en wat kan je daarbij helpen?

Social media planprogramma’s

Het inplannen van berichten zorgt al voor rust. Je prikt bijvoorbeeld één moment per maand om te brainstormen over diverse content (tekst, beeld, geluid). Vervolgens plan je het in via een van de programma’s. Er zijn verschillende planprogramma’s voor de social media. Zelf gebruik ik de planmogelijkheden van de media zelf en Later.com. Voorheen heb ik ook Hubspot, Hootsuite en Coosto gebruikt. Dit zijn alleen betaalde programma’s en deze zijn vaak te uitgebreid. Over Later.com ben ik momenteel tevreden, omdat je o.a. een preview kan zien van je Instagramaccount, je kan de meeste social media koppelen en je hebt een ruim limiet van 30 posts per maand.

Hieronder heb ik een aantal screenshot geplaatst, zodat je kan zien hoe het op mobiel beheerbaar is. Je kan het zowel op de computer als op je mobiel beheren, en dat is handig!

Overzicht van je ingeplande berichten.
Bewerken/schrijven van je bericht.
Het overzicht van jouw Instagramaccount (preview)

Ook heb je:

Zo zijn er nog vele anderen. Gebruik jij een programma die er nog niet tussenstaat? Laat het weten, ik ben benieuwd!

TIP: Vind je het allemaal in een keer te veel? Ga voor één social medium (waar jouw doelgroep op actief is) en focus je daar eerst op.

Contentinspiratie

Elke week wil (of moet) je een aantal berichten inplannen, want dat is goed voor het algoritme waardoor je bericht meer gezien wordt en je blijft top-of-mind bij je volgers. Alleen elke week 3 berichten zijn minimaal 12 per maand en minimaal 144 per jaar. Waar haal die al je inspiratie vandaan?

  • Bekijk de informatie van concullega’s en vertaal het naar jouw verhaal.
  • Volg je gevoel, wie ben jij en waar ben je in geïnteresseerd?
  • Haal inspiratie van Pinterest.
  • Werk met rubrieken. Elke week op vaste tijden hetzelfde onderdeel. Mensen vinden dit ook fijn, bijvoorbeeld een wist je dat? of een “feit of fabel” of tip van de week.
  • Herhaling mag, want na één berichtje onthoud niet iedereen die informatie. Hergebruik bestaande eigen content.
  • Maak op verschillende manieren content: video, blog, infographic, whitepaper, ebook of podcast.

Lijstje met contentideeën (uit mijn ebook)

contentideeen voor social media
Lees meer over visuele content in mijn GRATIS ebook.

Social mediastrategie

Niet geheel onbelangrijk de social mediastrategie, de basis voor het succesvol inzetten van de media.

  1. Beschrijf je doelgroep.
  2. Op welke social media is jouw doelgroep actief?
  3. Welke social media passen bij jouw type content (video, geluid, teksten, foto’s)?
  4. Wat wil je bereiken met de social media platformen, stel doelen op?
  5. Wat wil je uitstralen?

TIP: Het helpt om een persona uit te schrijven om jouw ideale klant en dus je doelgroep te beschrijven.

Een mooie stijl neerzetten

Je hebt een persoonlijke stijl en jij bent uniek. Deze stijl wil je vertalen in visuele content en dat wil je uitstralen op de verschillende media. Hierbij is het belangrijk om herkenbaarheid te creëren. Om op social media een heldere stijl neer te zetten, kan de canva app jou helpen!

TIP: Maak voor jouw inspiratie een moodboard op Pinterest of op papier! Dit geeft jou (of een externe ontwerper) in een keer een overzicht en kan deze stijl vertalen.

Volgers opbouwen

Hoe bouw je volgers op? Om meer volgers te krijgen, moet je aardig wat tijd investeren. Op verschillende manieren wordt jouw volgersgroep groter.

  1. Door relevante mensen te volgen.
  2. Door voor hen interessante content te maken. Relevantie, persoonlijkheid, transparantie spelen een grote rol.
  3. Door op anderen te reageren en echt interesse te tonen.
  4. Door elke week minimaal 3 berichten online te zetten.

Het is misschien even een werkje om het juist op te zetten. Maar wanneer het staat is het alleen maar leuk! Niet iets voor jou? Begin eerst bij één effectief social media account of probeer het intern (of extern) aan iemand uit te besteden.

Liever luisteren? Dat kan!